formule 1

Het nieuwe Formule 1 seizoen gaat over een kleine twee maanden weer van start, maar eerst zullen de testdagen gaan plaatsvinden van 18 tot 21 februari en 26 februari tot 1 maart op het Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje. Tijdens deze testdagen krijgen wij al een goede indicatie over waar de teams zullen gaan staan in het begin van het raceseizoen. Het 2019 seizoen gaat gepaard met een aantal verandering in het reglement, voornamelijk om het inhalen makkelijker te maken en het gat tussen de teams te verkleinen. GPToday.net vertelt wat de nieuwe regels zijn.

Waarom zijn deze nieuwe regels in leven geroepen?

De laatste jaren is er door de internationale Formule 1 fans veel geklaagd over het aantal saaie races, er werd veel te weinig ingehaald. Dit had voornamelijk te maken omdat de aerodynamica zo ingewikkeld en belangrijk was dat de auto’s slecht te besturen waren als ze in de vuile lucht (heel dicht achter een andere wagen) reden, dit is echter wel belangrijk om een slipstream te krijgen. Ook het gat tussen sommige teams was gigantisch te noemen, er waren eigenlijk maar drie teams die streden om de podiumplekken, namelijk Mercedes GP, Scuderia Ferrari en Red Bull Racing. Volgens veel fans was dit veel te weinig en zouden ze liever meer teams in het gevecht voor de prijzen willen zien.

Wat houden de nieuwe regels in?

De nieuwe regels zijn er voornamelijk om het inhalen te bevorderen, de aerodynamica zal dus de grootste klap krijgen en het zal minder ingewikkeld en belangrijk worden. Dit staat er in de nieuwe reglementen:

  • De voorvleugels. Deze zullen een stuk eenvoudiger worden, de vleugeltjes die eerst bovenop de voorvleugel zaten zullen verdwijnen en ook de endplates worden een heel stuk eenvoudiger. Ook zullen de voorvleugels 200 mm breder worden en ze zullen minder lagen hebben. Er zijn ook maar twee lucht geleidende strips per kant toegestaan.
  • Het is niet meer toegestaan om de luchthappers van de remmen te voorzien van aerodynamische onderdelen, ook het principe van aangeblazen lucht door de wielassen wordt verboden.
  • De bargeboards worden met 150 mm verlaagd en zullen 100 mm verder naar voren gaan zitten, zo worden ze minder bepalend gemaakt voor de gehele aerodynamica van de auto’s.
  • Ook de endplates van de achtervleugel zullen een aanpassing krijgen, ze mogen namelijk niet meer voorzien zijn van de horizontale sleuven die ze gebruikten om de druk aan de binnenzijde anders te maken dan de druk aan de buitenzijde.
  • De DRS (Drag Reduction System) zal een stuk groter worden, namelijk 85 mm tegenover de 65 mm van voorgaande jaren. Dit gecombineerd met de toegenomen breedte en hoogte van de vleugels zal het voor een groter effect zorgen.
  • De achtervleugels zullen een stuk hoger worden, zo zorgen ze ervoor dat de airflow achter de vleugels hoger de lucht in wordt gestuurd zodat de achterliggende auto’s er minder last van hebben, zo willen ze ervoor zorgen dat er minder vieze lucht wordt gecreëerd.

 

About arlette

Leave a Reply